En timma för tidigt

Nu har jag verkligen tid att blogga då jag insåg, efter att frukosten var intagen, att jag gått upp en timma för tidigt. Alltså 04.50 istället för 05.50, hur klantigt? Jag vaknade 04.49 och tyckte det var toppen att vakna innan signalen så kunde förhoppningsvis Thea sova vidare, att det var en timma för tidigt missade jag, hehe.
Nu kan jag iaf blogga ikapp veckan som gått. Ni kanske känner mig vid detta laget, att när är det går riktigt skit med ridningen så tappar jag lite blogglust :-(
Idag är våra hemmatävlingar och jag är sådär taggad då jag och Zantana inte klickat i veckan precis. Jag tror det beror på (men vet förstås inte) att det gått så himla bra några veckor och det blivit att jag velat ha mer och mer av honom och kanske lite väl tidigt i passet. Jag har ofta värmt med öppnor utmed fyrkanten och han har varit väldigt mjuk i sidorna, men troligen har han blivit lite väl böjd i halsen och därmed för kort oxå och dessutom har jag eventuellt krävt för mycket tvärning så det har nog blivit för jobbigt för honom vilket resulterat i att han tappat motivationen, blivit stressad och spänd istället.
Detta ha i sin tur gett en Zantana som är helt blockerad, han har långa stunder av passen bara stått och studsat på bakbenen och har jag velat peta fram honom har han hysteriskt kastat sig iväg för att sedan stanna och studsa igen. Nåja, de sista två passen har varit okej, jag har backat bandet och tagit det lugnare. Låtit honom gå i en öppnare form och väntat ut honom under värmningen. När han är redo i kropp och knopp går det att komma dit vi är men det gäller verkligen att rida med finess och ha vääääldigt lätt kontakt på tygeln för det är så skört. Minsta lilla han tycker jag går över gränsen eller blir spänd över något är vi på ruta ett. Som igår när jag värmde i lilla för att efter en halvtimma gå över i stora där det var musik och öppna portar. Han blev hyperspänd och gick inte att komma åt på säkert fem minuter och de fem minuterna har vi ju inte när vi kommer in på banan tyvärr så jag tror det kan gå hur som helst idag.
B:2 programmet fick vi ridit igenom en gång i förregår men rörelser i B:4 har vi inte hunnit med så jag är lite osäker på om det bli någon start på söndag faktiskt.
Idag ska jag lägga ca 50-60 (mycket skritt) minuter på värmningen och innan jag gör i ordning honom gå ut och gå en sväng om inte vädret är riktigt illa vilket det iofs verkar som. Det ska bli rejäl blåsigt med regn och snö både lördag och söndag.
Igår red jag på en stor fyrkant (innanför spåret) med fyra vändpunkter där jag ställde honom med halvhalt före och efter i både skritt och trav, den tror jag kan fungera även i ett ridhus med mycket folk som rider fram. Är ju bara att hålla sig en bit innanför spåret.
Zantanan har även blivit både skodd och klippt i veckan. Den första klippningen gjorde jag utan lugnande dagen innan han skulle skos, vill gärna försöka vänja honom vid klippmaskinen men jag kan lova att han tycker att den är rejält hotfull, hehe.
Och resten tog jag efter skoningen när han var betydligt lugnare.
Barnen har ju haft lov denna veckan och jag har haft ledig vecka så min tanke var från början att jag och iaf Thea skulle hitta på något men hon har varit med kompisar hela dagarna och däremellan både handboll och ridning (för oss båda) så tiden har inte räckt till. Däremot har vi haft myskväll i soffan, nerbäddade ihop under filt med något gott att äta varje kväll och det är kvalitetstid för oss. Jag får gärna klia Thea på hela kroppen samtidigt, det älskar hon :-)
Nä, nu har jag fördrivit en lång stund här framför datorn, nu ska jag ta tag i tandborstning och packning inför en heldag i stallet. Vi kanske hörs här ikväll, tror nog Erica skulle komma och titta och då sätter jag kameran i händerna på henne :-) Håll tummarna för oss idag.

Kommentarer:

1 Zandra:

Hej, trillade in på ett bananskal när jag sökte på klippmaskinen Moser Avelon som du skrivit om 2011. Är det den du har kvar och klippt med nu eller har du hunnit byta?
Är sugen på att köpa en sån och försöker höra vad folk tycker om den ^_^

(har för övrigt ett sto e. Don Romantic, så var lite kul sammanträffande med en släkting!)

Svar: Hej!
Jag har den kvar och är supernöjd med den. Det enda som hänt nu är glapp i kontakten men skulle tro man kan fixa det genom att skruva isär den. Men den är riktigt bra, klipper fint, knappt ränder, väldigt tyst :-) Rekommenderas!
Sandra Sjöberg

Kommentera här: